Tuesday, May 28

Balls palsy

Pa benda tu? Mula-mula memang aku tak tahu tapi bila dah rasa aku tau dah apa benda tu...hurm sejenis penyakit jangkitan saraf. Tapi kenapa aku? Macamana benda tu bole kena dengan aku? Apa yang aku buat sampai saraf aku boleh kena jangkitan? Huh banyak perkara aku fikir masa lebih 15 hari aku sakit kerana benda nih...kata doktor sebab jangkitan kuman dari dalam telinga..hurm.pikir2 balik.

Mula-mula aku kena tu mata aku sakit sangat....aku tak perasan langsung yang mata aku sebelah kiri tak boleh tutup dan pipi aku tak dapat gerak apatah lagi bercakap. Aku ingat aku mena gajah2 atau banyak org cakap monyet2 dan ntah apa lagi...aku letak la nila campur cuka kat pipi sebelah kiri aku...masih sama.

Jumpa doktor kat klinik....masa tu dah 3hari doktor pun marahlah kenapa tak pegi check awal2...mana la aku nak tahu...huhu...aku kena tu masa mengundi hari tu...1st aku kena aku tak dapat minum air melalui straw sbb mulut aku pun tak dpat gerak sebelah kiri ni...semua sebelah kiri tak gerak kecuali tangan dan kaki...cuma bahagian muka je yg kebas sangat tu.

Risau la dan doktor cakap kena pegi queen elizebeth check kat hospital besar...huh...nak pegi dengan sapa nih??? Dah ala mak bapa aku aku tak bawa cakap..krisis la biasaaaaa...huhuhh..

Cuba call atom mintak tolong hantar queen. Ok dia kata esok pagi ambil aku. Jam8lbh sampai queen...atom dan adam husband dia teman kan aku..atom masuk keja tengahari katanya biarlah dia temankan aku sementara aku kat hospital...dia tu aku tahu tak nak tinggalkan aku sorang..aku segan juga tapi nak buat mcmana...diam je laaa...

Jam9 masuk jumpa doktor...india. dr.kamala namanya...hurmmm...mula2 kata strok check balikk dan balik...kemudian ambil darah..jam 10 lbh keluar...tapi suruh tggu lagi...punya tggu dan tggu jam 12tghari...aku suruh atom dan adam pegi lunch dulu..myb adam akan hantar aku pulang lps hantar atom keja...ok.

Tggu lagi....doktor pakar datang jumpa...check lagi..ok berkemungkinan balls palsy...jangkitan kuman saraf melalui telinga..dia takut kuman tu sampai ke otak then suru buat ct scan...huh..lama juga tunggu...

Atom pulang jam 1 lebih....datang bawa makanan. Bubur dan air suam...then dia kata kena balik office..ok aku kata. Dia kata apa2 kena kol..adam akan jumpa dengan kawan dia sementara aku kat hospital..kena kol tau! Tegasnya...lagi satu makan! Kena makan...kerana dia tahu masa nih aku lagi tak selera nak makan....tapi dia berkeras sebab dari pagi 1 makanan pun tak masuk perut lagi...huhu...aku takut actually..masa nih aku cuma pikir strok ke aku????

Takut....jam 4...kena chekc 1 badan..kaki tangan mata mulut telinga...dia ketuk2 kan tangan kaki aku dengan tukul..huh..mcm serius...memang serius....semua okay...dan rasanya bukan strock...

Jam5 kena buat ct scan....aku di bawa naik ambulans ke atas bilik tempat yang aku perlu scan otak aku ni hah....masa tu berdebarrrrr...yawww sapa tak takur..1st time buat ct scan nih...nak scan otak aku..huhuuu...tuba2 doktor tu tanya adik puasa tak hari ni? Heran juga kenapa dia tanya....aku cakp...tak..last aku makan jam2 tadi.tu pun buburrr...rupanya baru aku tahu kalau nak scan ke kena puasa...mana nak tahu..scan urgent kan dalam surat doktor kamala pun ada tulis..hahaha...

Jam6. Atom kol...masih kat hospital ni hah..jam7 atom datang jenguk aku dalam bilik doktor...keputusan ct scan tak banyak membantu sebab tak berapa jelas sangat..kena tunggu esok...so doktor bagi ubat...kena tggu esok lagi...hospital akan telefon semula..okay.

Ja8lebih baru balik..wow rupanya 1hari juga aku kat hospital ye.. bagus..aku naik pitam..atom dan adam dah takut..jangan pengsan dulu...huhu....aku dah tak tahan dah...diam. dalam perjalanan aku diam je...rasanya nak pengsan je...huhu..mak telefon..aku nak nangis..rupanya mak aku risau...huh...terdetik..berapa beruntungnya aku dapat mak macam mak aku...

Sampai rumah jam9...aku tengok fon. Winnie! Kena bagitahu winnie rakan sekerja aku...dia terus telefon...soalan yang bertubi-tubi...risau katanya..huhu...banyak juga yang risau nih...aku terharu..yang mana kawan,susah dan senang kita akan nampak waktu nih..itu yang selalu yang orang kata...antaranya winnie dan ana..ana pun ada sms aku tanya perkembangan aku..ye laa..lebih seminggu aku tak masuk keja...huh...sakit yaw hanya Alllah yang tahu...

Winnie banyak bagi nasihat dan pandangan..aku terima sebab semua pandangannya bernas..banyak dia tahu pasal benda nih sebab dia rajin tanya kawan2 dia....thanks winnie...ur the best i pernah jumpa.

Dan untuk pasangan suami isteri ini atom dan adam  kawan baik aku, jutaan terima kasih aku ucapkan kat korang berdua...sentiasa ada dalam keadaan susah dan senang ku...terima kasih sahabat dunia akhirat..

Dan untuk mak dan bapa...jasa korang berdua sangat besar untuk aku...dan aku sedar betapa egonya aku selama ini terhadap kamu...ya Allah besarnya dosa aku sebab salah sangka terhadap mak bapa aku sendiri...ampun kan aku mak bapa.

Dan untuk korang semua hargailah jada ibu bapa korang...serta ketahuilah dan hargai kawan yang sentiasa ada masa susah dan senang korang...mereka adalah terbaik untuk diri korang...

Terima kasih.

No comments: