Saturday, February 21

Di sini Aku Bermula...

Entah bila ia bermula,tiada bingkai waktu yang pasti dalam memoriku. Namun,kembara itu adalah titik permulaan naratif ini. Ketika umur remaja di gerbang imaginasi,aku menyusur satu jalur di peta dunia. Ketika akal dangkalku masih di salut angan kasmaran,aku melangkah garis kepulauan melayu hinggalah aku terdetik bahawa kau hanyut dalam kelopak rona-rona duka. Ada kalanya aku naik dan ada kalanya aku turun..memang begitu hidupku..Aku katakan perjalanan ini sukar,payah dan mencabar. Tetapi aku yakin di sana ada sensasinya.Lantaran itu aku terbang dari satu benua ke benua lagi satu...sengaja pergi dari bumi sendiri.

Aku tak upaya turap butir kata di pembuluh dapah mereka,hingga ia mengalir ke jantung.Aku tak punya kudrat untuk gantung lembaran ini di dada jumantera,hingga di saksi oleh mata-mata yang melihat.Aku sekadar mengukir di atas kuras parsi,biar mata dan jantung mereka melihat sendiri.Kerana ini adalah realiti...Bukan cerita dusta!

Di sini ada cinta,kecewa,derita,hemah dan bijaksana.Ini kehidupan,sudah pasti ada segalanya.Aku ingin camtum semua rasa dalam cangkir dakwat dan tinta,Biar ia berubah menjadi segugus doa dan segunung harapan.

Benarlah kata orang,Fizikal dan Mental adalah dua unsur yang harus menyatu.Jasmani dan Rohani adalah dua elemen yang perlu seiring Baru tercapainya hakikat.Baru tersingkap realiti.Menilai dan Melihat adalah dua proses berbeza.Teori dan Praktikal adalah dua perkara yang tidak serupa.Hipotesis seseorang terhadap sesuatu hanya melalui pendengaran akan tumbul dan sekerat.Tidak sama dengan mereka yang mendengar,melihat dan melaluinya sendiri.Di situ lahirnya makrifat.


No comments: