Friday, February 18

Mencari lubang-lubang kerja,mee goreng satu!

“Esok kita cari kerja ya sue! Tak payah lah kita pakai kurung nie,lagipun kita carik kerja kat 1B,nanti tokey tue cakap kita nie nak kerja opis plak..hehe..kita dress biasa-biasa jak la..oke.”

Dan seperti dijanjikan jam11.30pagi dia sudah terpacak kat kedai aku menunggu aku tutup kedai. Dia nie kalau bab jalan memang cepat jak..bawak jak dier nie kalau nak berjalan gerenti semua tempat adalah tempatnya dan keadaan adalah keadaanya.macam biasa.

Lenguh juga lah kaki berjalan keliling shopping complex nie..huh payah carik kat sini nak kena Tanya bahagan cashier,kalau nak harap iklan “vacancy” kat depan kedai jangan harap! Boleh di kira 2 kedai jak antara beratus kedai kat sana yang iklankan kerja kosong..

Jalan punya jalan masuklah kedai baju…bab nie yang best!haha…nak carik kerja ker nak beli baju??hahah…nasib duit takda dalam poket kalau tak,memang dah nak angkut semua tue..haha..

“ko ada duit ker sue??takde tak payah,jom blah!ada hati nak beli baju..hahhah”

Jalan lagi.

“Sue,ko Tanya cashier tue hah,manalah tahu ada kerja kosong..salegirl ko cakap..”
“roger!”
aku Tanya lah

Aku : miss ada salesgirl wanted ker sini??
Cashier : oh,kejap.

Membelek iklan. Dan aku plak teruja masa tue..yeay!

Cashier : ok,sekarang kami ada promosi dari 18hb-3march nie….

Terganggu sekejap sebab pelanggan nak membayar barang..
Tunggu lagi.

Cashier : oke kak.
Aku : yup.
Cashier : sekarang nie kami ada buat promosi dari 18hb-3march nie. Kalau beli 5baju nie, hanya rm119.00 jerk. Ini baru baju budak-budak ada lagi untuk dewasa kita hanya…
Aku : cop2..saya Tanya ada kerja kosong kah di sini? Salesgirl wanted kah???bukan sales promotion…hehehe..
Cashier : ohh…emmmm..kejap.. (dengan muka yang merah)hehe..

Dengan muka yang selamba dia memanggil kawannya dan menyuruh aku ke bahagian HR jika nak kerja kat situ..malas lah lagipun aku takda mood..so jalan lah lagik..

Sampai lah jalan kat tingkat paling atas. Nampak gim. Aku pun dengan perasaan yang semangat nie datang kat situ…nie bukan nak carik kerja,tapi..hah dah tau gim mestilah nak join sekali kan..dah lama dah aku nak pergi situ Cuma belum bersedia lagi,segan la..tapi entah kenapa tadi rasa semangat sangat. Orang-orangnya friendly jugak..memang best cerita dengan diorang..so nak kena tunggu duit masok lagik,barulah aku boleh join member kat situ. Memang aku ada niat nak pergi situ lama dulu,tapi tak pernah pergi.takut la jugak…heheh..

“Kalau kau kurus sue,baru aku ikut ko p gim sekali..hahaha…”siot jerk si ana nie..

Jalan dan jalan lagik.

Ada tiga orang mamat..dari jauh lagik ne dah “m” kami dua orang..heh,menyampah.. datang lagi..ana,jangan layan ya..awas kau…jalan jak terus..oke! tapi satu perangai si ana nie, dia nie lemah bab-bab macam nie..terutama kalau dah orang tue merayu-rayu.menyampah.

Nah dekat dah..isyh..

Lelaki 1 : hi miss, boleh luangkan masa 5minit?kejap jerk,kejap..
Aku : isyh..ndak mau la..bz ne mahu cepat.

Dan ku tengok si ana tewas juga. Dah agak!. Cet..

Lelaki 1 : ala miss,kejap lah..please..ini bukan beli barang,saya Cuma nak miss dengar jak saya kata apa.5minit jak…oke la,2minit..
Aku : ndak mau lah,aku mau cepat..kami nie bubut masa,jam 1.30 kena masuk kerja balik.sori la ya boy.
Lelaki 2 : ala miss,kejap jak. Tulis nama jak la…lepas tue dah lah…
Lelaku 3 : ya bha miss, jangan kau gitu bha,ko nie bukan mau p masuk kerja,kau mau p jumpa boypren ne kan…

Aku ada boypren…????giler ke apa…mana pernah aku be’boypren2’ ne..

Lelaki 1 : miss sini kamu duduk..cepat.(cepat-cepat dia siapkan kerusi untuk kami berdua)

Dan terpaksa lah kami berdua ikutkan…

Aku : tapi tulis nama jak kan…nah cepatlah..mau balik kami nie..
Lelaki 3 : nah kan! Sah dia mau p jumpa boypren,tadik cakap mau p masuk kerja.kantoi bha.
Aku : aik,salahkah aku cakap gitue…bha cepat mana??tulis namaku cepat!
Lelaki 2 : bha miss,lek kau. Aku cakap dulu ko pasal produk nie..
Aku : aik,tadik cakap mau tulis nama,tulis jak la…aku bubut masa nie…nah jam12:45 sudah. Mau balik kami nie..

Dan dengan hampa mereka merelakan kami pergi..aku takdak masa sekarang dengar macam-macam..dan ku tengok si ana sibuk membelek produk mereka..aku tarik tangannya bawa lari..sudah-sudahlah ana,jangan macam2 kita mau balik nie..k boys sorilah arr…lain kali kami datang lagik kami carik kamu..dont cry for us…hahah…

Aisyh,giler siot perangai aku nie,tapi memang nak bagitau awal-awal la,aku kalau jumpa promoter ker ntah apa tue nama dier,aku malas layan. Aku cakap jak,mau cepat nie,kejar masa sorilah arr…buang masa.hehe..

Sambung.

Jalan punya jalan dah nak dekat jam13:15. Mahu carik makan dulu,tapi bajet jangan lebih dari rm6…adui nak makan apa kat sini dengan bajet ciput..last2 kami pulang jak. Makan kat kedai emba di bawah kedai tue jak la…bajet pun kurang.heheh..

Makan apa hah??perut punyalah lapar..dengan berbekalkan rm10,aku order jak ..hah! mee goreng daging satu! Minum?? Minum air kosong jak..oke. si ana plak nasi penyek..ngam la dengan dier nama pun hamper-hampir dah..hehehe..awalnya mau makan di restoran juara,bajet rm6.50..uisyhh banyak tue..aku ikat perut sekarang.duit dalam dompet pun tinggal rm10 jak nie. Kena carik yang lagik murah nie..hehe.

Dan sekarang duit dalam poket tinggallah rm6.00..huhu..sempat ker nak tunggu hujung bulan nie ana???




p/s: kerja?toksah cakap..tak dah siot…mmmm..carik kat mana lgik arrr?????

No comments: